JAK SCHUDNĄĆ Z BRZUCHA?

Nadmiar tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha jest jednym z najczęściej zgłaszanych przez was problemów.


Jak to więc jest z tym brzuchem?








Pierwsze o czym warto wiedzieć to, że nadmierna ilość tkanki tłuszczowej zgromadzonej w okolicach brzucha jest dużo bardziej szkodliwa dla zdrowia, niż tkanka tłuszczowa odkładana w innych partiach ciała. Jej nadmiar zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego czy raka jelita grubego.


Każdy z Nas ma pewne genetyczne predyspozycje co do miejsca dystrybucji tkanki tłuszczowej, należy jednak pamiętać, że to głównie tryb życia wpływa na jej odkładanie się. O ile na geny i upływ czasu wpływu nie mamy to nad rodzajem diety i poziomem aktywności fizycznej sprawujemy pełną kontrolę.


Utarło się, że jedynie jadanie tłustych potraw jest główną przyczyną gromadzenia tkanki tłuszczowej na brzuchu. Nie jest do końca prawda, dlatego że każdy nadmiar energii, niezależnie od źródła jej pochodzenia zostanie odłożony pod postacią tkanki tłuszczowej.


Określanie nadmiaru tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha nie bez powodu żartobliwie nazywane jest „piwnym brzuchem". Po pierwsze sam w sobie alkohol jest wysokokaloryczny, 1 g aż to 7 kcal (dla porównania 1 g tłuszczu to 9 kcal, a węglowodanowy 4 kcal). Po drugie alkohol jest dla naszego organizmu toksyczny, musi zostać z metabolizowany w pierwszej kolejności, a to rzutuje na metabolizm innych składników pokarmowych. Na koniec warto wiedzieć, że alkohol poprawia apetyt oraz sprzyja utracie kontroli nad ilością spożytego pokarmu.


W walce o mniejszy obwód brzucha na pewno przydatny okaże się błonnik. Nie bez powodu pełnoziarniste produkty zbożowe, umieszczone zostały na trzecim poziomie piramidy żywienia. Powinny się one znajdować się w większości posiłków. Błonnik pokarmowy jest szczególnie ważnym składnikiem w odniesieniu do chorób na tle żywieniowym. Wiąże on wodę, kwasy żółciowe, absorbuje metale, wpływa również na szybkość pasażu treści pokarmowej przez jelita, obniża poziom glukozy i cholesterolu we krwi, zwiększa masę kału. Warto zaznaczyć, że każda z frakcji błonnikowych charakteryzuje się odmiennymi właściwościami, a zatem i zróżnicowanym oddziaływaniem w przewodzie pokarmowym człowiek. Błonnik wzmacnia też poczucie sytości co pozwala na właściwszą kontrolę masy ciała, zapobiega zaparciom oraz zmniejsza ryzyko pojawienia się nowotworów jelita grubego. Doniesienia naukowe wskazują, że dieta bogata w produkty zbożowe, pełnoziarniste zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu oddechowego, krążenia (głównie zawałów i udarów mózgu), otyłości, cukrzycy oraz chorób nowotworowych.


Problem nadmiaru tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha, ze względu na specyficzny profil hormonalny częściej dotyczy mężczyzn. Większość kobiet cechuje raczej skłonność do gromadzenia tkanki tłuszczowej w okolicach bioder i ud, przy czym warto zwrócić uwagę, że ze względu na zmiany gospodarki hormonalnej po 40 roku życia problem często dotyka też ich.


Prawidłowo zaplanowana dieta redukcyjna pozwala względnie równomiernie pozbywać się tkanki tłuszczowej z całego ciała. Należy mieć jednak na uwadze, że ze względu na indywidualne predyspozycje proces może postępować szybciej w jednych partiach a wolniej w innych. Z takim stanem należy się pogodzić i uzbroić w cierpliwość.


Robienie brzuszków aby pozbyć się tkanki tłuszczowej na brzuchu na niewiele się zda. Redukcja tkanki tłuszczowej to proces jej spalania, w spalaniu pomocne są ćwiczenia tlenowe (np. jazda rowem, bieganie, spacery) angażujące wiele partii mięśni potrzebujących energii (kalorii, które mogą pozyskać z tkanki tłuszczowej). Warto jednak wiedzieć, że rozwinięta masa mięśniowa potrzebuje większej ilości energii oraz jest warunkiem zachowania właściwej postawy ciała. Nawet jeśli na razie Twoje mięśnie tułowia okryte są warstwą tkanki tłuszczowej, prawidłowa postawa powoduje, że sylwetka wygląda smuklej.


Warto zwracać uwagę, na produkty powodujące wzdęcia. Nadmierna produkcja gazów w jelitach będzie uwypuklać brzuch nawet jeśli znajduje się na nim prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej oraz dawać efekt nadmiarów.


Reasumując: prawidłowo zbilansowana dieta redukcyjna, zawierająca właściwą ilość białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin i minerałów pozwoli zredukować masę ciała, w tym również nadmiar tkanki tłuszczowej na brzuchu. Nie ma diety, która pozwoli na wybranie sobie skąd chcemy chudnąć.

4 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie