Czy codzienna dieta wymaga suplementacji?

Dobrze zbilansowana dieta ZDROWEGO człowieka w zasadzie nie wymaga żadnej suplementacji. Żyjemy w czasach gdzie dostęp do żywności jest tak naprawdę nieograniczony, nie ganiamy za mamutami i nie wykopujemy korzonków, wszystko leży na sklepowej półce. Często jednak nie mamy odpowiedniej wiedzy ani wystarczającego poziomu świadomości o tym jakie pokarmy są źródłem jakich substancji oraz co powinno być w danej chwili wzięte pod szczególną uwagę. Przy dietach redukcyjnych, gdzie podaż kalorii często jest mocno ograniczona, ułożenie diety tak, aby zostało spełnione minimum dla każdego składnika, może okazać się bardzo trudne.

Mamy do czynienia też z wyjątkowymi stanami fizjologicznymi jak np.ciąża. Kobiety ciężarne ze względu na ten szczególny stan (a wraz z nim nie rzadko wymioty oraz złe samopoczucie) również mogą nie spełniać zapotrzebowania na składniki odżywcze, a ma to szczególne znaczenie nie tylko dla nich, ale również dla rozwijającego się w nich płodu. Na pomoc wtedy przychodzą suplementy. Musicie wiedzieć, że suplementy to nie leki, przez polskie prawo traktowane są jak żywność. Suplementacja może okazać się pomocna wszędzie tam gdzie z jakiegoś powodu nie ma możliwości zabezpieczenia organizmu we wszystkie niezbędne składniki (np. choroba, brak apetytu, niewłaściwa dieta, przebywanie na obszarach z ograniczonym dostępem do żywności).

Kto i co powinien suplementować?

Kobiety w ciąży powinny przyjmować, w porozumieniu z ginekologiem: żelazo, kwas foliowy , jod , wit. D3 i omega-3. Według rekomendacji Center of Diseases Control, kobiecie ciężarnej powyżej 8. tygodnia ciąży, należy zalecić suplementację żelaza doustnymi preparatami w dawce 30 mg dziennie, a w przypadku niedokrwistości nawet 60–120mg. W czasie ciąży wzrasta też zapotrzebowanie na jod do 220 mikrogramów na dobę. WHO rekomenduje spożywanie 250 μg jodu na dobę przez kobiety ciężarne. Spożycie jodu należy zapewnić przez suplementację preparatami jodku potasu w ilości 150 μg, reszta powinna zostać spożyta wraz z dietą. Szczególnym składnikiem diety ciężarnej jest też kwas foliowy. Zespół Ekspertów Pierwotnej Profilaktyki Wady Cewy Nerwowej już od 1997 r. rekomenduje suplementowanie podczas ciąży 0,4 mg kwasu foliowego. U kobiet przyjmujących taką dawkę ryzyko wystąpienia wad otwartych cewy nerwowej obniża się o 72%. Ważnym składnikiem, wymagającym szczególnej uwagi jest też DHA. Zabezpieczenie prawidłowej ilości i dostępności tego kwasu w diecie może wpłynąć na rozwój psychomotoryczny dziecka, ostrość widzenia oraz obniżenie ryzyka wystąpienia depresji poporodowej u matki. Biorąc pod uwagę korzyści wynikające z działania DHA na organizm matki i dziecka, kobiety w ciąży powinny w przypadku niskiego spożycia ryb i braku innych źródeł DHA, przyjmować co najmniej 600mg DHA codziennie. W przypadku wysokiego ryzyka wystąpienia porodu przedwczesnego proponuje się przyjmowanie nawet 1000 mg DHA. Ze względu na wpływ DHA na dalszy rozwój dziecka zaleca się także przyjmowanie DHA podczas laktacji w celu zapewnienia optymalnego jego stężenia w mleku. Nie wykazano żadnych skutków ubocznych dla kobiety ciężarnej i płodu, nawet przy spożywanych dawkach wyższych


Kolejną, wspólną już kwestią jest suplementacja witaminy D3


Jak suplementować?

U donoszonych noworodków i niemowląt przez pierwsze 6 miesięcy stosujemy 400 IU/dobę od pierwszych dni życia niezależnie od sposobu karmienia, w kolejnym półroczu do ukończenia 1 r.ż 400–600 IU/dobę zależnie od dobowej ilości witaminy D przyjętej z pokarmem.

U zdrowych dzieci, młodzieży i dorosłych przebywających na słońcu z odkrytymi przedramionami i podudziami przez co najmniej 15 minut w godzinach od 10.00 do 15.00 bez kremów z filtrem w okresie od maja do września suplementacja nie jest konieczna, choć wciąż zalecana i bezpieczna. Jeżeli powyższe warunki nie są spełnione, zalecana jest suplementacja odpowiednio w dawce 600–1000 IU/dobę, 800-2000IU, 800-2000IU w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie, przez cały rok.


Seniorzy (>65–75 LAT) oraz osoby z ciemną karnacją skóry z uwagi na zmniejszoną skuteczność syntezy skórnej suplementacja przez cały rok w dawce 800–2000 IU/dobę, w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie

Seniorzy (>75 LAT) z uwagi na zmniejszoną skuteczność syntezy skórnej oraz potencjalnie obniżoną absorpcję z przewodu pokarmowego i zmieniony metabolizm witaminy D suplementacja przez cały rok w dawce 2000–4000IU/dobę, w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie.

Weganie powinni przyjmować witaminę B12. Należy jednak mieć na uwadze, że brak umiejętności komponowania wartościowych posiłków może skutkować niedoborami również wapnia czy żelaza.


Pamiętajcie, że suplementy diety nie są lekami i nie podlegają kontroli Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, ale Głównego Inspektoratu Sanitarnego, nie są rygorystycznie badane i sprawdzane. Pod względem wpływu na organizm są traktowane jak składniki żywności.

6 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie