top of page

Ponad 90% serotoniny powstaje w przewodzie pokarmowym. Tylko co z tego?

Od dłuższego czasu mówi się o tym, że jelita to drugi mózg, że ponad 90% serotoniny wytwarzane jest właśnie w jelitach. Nie mogę oprzeć się wrażeniu niezrozumienia tematu.



Serotonina wytworzona w jelitach to nie jest serotonina, która zaleje Wasz mózg falą szczęścia. Nie pokonuje ona bariery krew-mózg!


Nie jest jednak tak, że serotonina powstała w przewodzie pokarmowym nie pełni żadnej funkcji i jest zbędna.  Odpowiada ona m.in. za przyspieszenie opróżniania żołądka, przyspieszenie pasażu jelitowego oraz zwiększenie wydzielania soków trawiennych. Receptory serotoniny aktywują czynność wydzielniczą trzustki, stymulują wychwyt glukozy w tkance mięśniowej oraz lipogenezę w tkance tłuszczowej i wątrobie.




Serotonina, która Nas uszczęśliwia powstaje bezpośrednio w mózgu. Niezbędny do jej syntezy jest l-tryptofan, aminokwas którego nasze ciało nie produkuje, więc musi być przyjmowany z pożywieniem. Tryptofan przenika przez barierę krew-mózg przez aktywny transport aminokwasów i to właśnie z jego powstanie serotonina, która nie tylko Nas uszczęśliwi, ale też (razem z metioniną) zadba o sen i dobry odpoczynek.

Spadek poziomu tego neuroprzekaźnika powoduje bezsenność, co skutkuje brakiem energii, może mieć takie związek ze zwiększonym poziomem agresji, osoby z niedoborem serotoniny mają również trudności z racjonalnym myśleniem. Zaburzenia metabolizmu serotoniny mogą skutkować zaburzeniami odżywiania w tym bulimią, zaburzeniami kompulsywno-obsesyjnymi, zaburzeniami nerwicowo-lekowymi i depresją.

Jakie są przyczyny niedoboru serotoniny?


  • Niski poziom witaminy B6 w organizmie, odgrywa kluczową rolę w przemianie L-tryptofanu w serotoninę;

  • Dieta uboga w produkty zawierające L-tryptofan. Tryptofan jest prekursorem serotoniny, a Nasze ciało samo go nie produkuje;

  • “Konkurencja aminokwasowa”. L-tryptofan jest stosunkowo mały, dlatego przy spożywaniu wysokobiałkowych produktów, pierwszeństwo w przekraczaniu bariery krew-mózg mają większe cząsteczki aminokwasów jak lizyna, metionina i leucyna. Dla zminimalizowania tej konkurencji warto, aby L-tryptofan spożywać razem z węglowodanami

  • Nadmiar teaniny (aminokwasu obecnego w liściach herbaty). Ma on zdolność przekraczania bariery krew-mózg oraz hamowania neuronów wydzielających serotoninę w ośrodkowym układzie nerwowym.


Myślę, że dość wyraźnie widzimy tu znaczenie diety dla prawidłowej syntezy i metabolizmu serotoniny. Tym samym przypominam Wam, że zdrowa dieta to nie tylko prawidłowa masa ciała.

10 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page